Smajal.pl

strona domowa Nastmara Proudfoota

Halflińskie bóstwa w zasadzie ograniczają się do kultu Esmeraldy oraz jej rodziny. Halflingi rzadko ograniczają się do jednego bóstwa z panteonu - ze wzgledu na swoją tolerancję religijną i stosunek bóstw względem siebie (rodzina), mogą one wyznawać jednocześnie wiarę w kilka bóstw. W poniższym wypisie nie uwzględaniam oczywiście bogów złodziei czy patronów natury, a jedynie bóstwa związane z samymi halflingami.

Esmeralda - Esmeralda jest najważniejszym bóstwem halflińskiego panteonu, patronką ogniska domowego. Mówi się, że to ona podarowała halflingom umiejętność gotowania. Przedstawia się ją jako pulchną i stateczną kobietę halflińską, ciągle uśmiechniętą i noszącą ubrudzony mąką fartuch. Jest czczona przez halflingów w całym Starym ¦wiecie, a szczególnie szanowana przez tych halflingów, którzy pozostawili Zgromadzenie i pracują jako kucharze dla ludzkich pracodawców. Esmeralda nie ma świątyń ani kapliczek jako takich, ale jest otaczana szacunkiem w każdej kuchni, gdzie pracują halflingi. Powszechnie ustawia się w widocznym miejscu kuchni mały posążek bogini, tak by mogła ona doglądać pracy i aby mieć pewność, że podczas krzątaniny w kuchni nie stłuką się naczynia. Symbolem Esmeraldy jest trójkąt nad poziomą linią.

Merrill Obrońca - Merrill jest halflińskim bóstwem związanym z obroną domostwa i społeczności. Nie jest on agresywny, ani miłujący wojnę, a raczej miły i przyjazny. Wolałby raczej unikać konfliktu, nigdy tez nie wszczyna wojny. Jest jednak stanowczy w przypadku obrony halflińskiej społeczności. Jest ukochanym i oddanym mężem Esmeraldy, oraz troskliwym i opiekuńczym ojcem Gangeego i Findola. Zwykle przedstawiany jest jako korpulentny, umięśniony halfling z gęstą czupryną złotych włosów i dużymi baczkami. Ma zdeterminowany wyraz twarzy, lecz jego oczy mają w sobie błysk szczęścia i zadowolenia. Nosi tarczę, długą procę i krótki miecz, oraz skórzaną zbroję. Symbolem Merrilla jest okręg pod trójkątem, reprezentujący tarczę za domem.

Gangee Obrońca Spiżarni - Gangee jest halflińskim bogiem szczurołapów. Jest synem Esmeraldy i Merrilla, oraz młodszym bratem Findola. Jako że jedzenie jest bardzo ważne dla halflińskich społeczności, jego zadaniem jest obrona ich spiżarni przed szkodnikami. Jest hałaśliwy i dziecięcy (nie dziecinny), lecz nigdy nie wymiguje się od swych obowiązków. Przedstawiany jest jako szczupły halfling z bardzo krótkimi blond włosami, dzierżący ostry niczym brzytwa sztylet zwany Szczurzym Kolcem oraz procę. Jego symbolem jest głowa szczura z przekreślonymi krzyżem oczami i wbitym weń sztyletem.
Myślę, że dobrze będzie tu zauważyć, że halfliński szczurołap i pospolity, miastowy człowiek-szczurołap mają ze sobą niewiele wspólnego. Przede wszystkim ze względu na halflińską dbałość o higienę (żadnych brudnych łachmanów, etc), ale też ze względu na standardy w poszczególnych społecznościach: u ludzi szczurołap reprezentuje biedotę, brud, nieudolność lub złodziejstwo. Halfling-szczurołap to obrońca, chwat, któremu za jego pracę należy się nagroda, bo bez niego nie byłoby żadnych smacznych wypieków.

Findol, Strażnik Pól - Findol jest starszym bratem Gangeego oraz synem Esmeraldy i Merrilla. Tak jak jego ojciec i brat, on tez jest obrońcą. Jest odpowiedzialny za ochronę pól uprawnych oraz żywego inwentarza przed drapieżnikami, od szkodników do goblinów. Findol jest przyjazny lecz bardziej powściągliwy niż Gangee. Przestawiany jest jako wysoki halfling o ciemnej karnacji z długimi, kręconymi włosami, odziany w skórzaną zbroję, dzierżący kij pasterski, krótki łuk i procę. Jego symol to kij pasterski i sierp.

Landrani, Pani Wina i Piwa - Landrani jest jedną z trzech córek Esmeraldy i podobnie jak jej bracia nie posiada prawdziwego kultu kapłańskiego. Jest niezmiernie dumna z mrowia napojów alkoholowych, jakie stworzyła dla rasy halflingów. Zwykle jest zajęta w piwniczce, gdzie tworzy (i dosyć intensywnie sprawdza) najnowsze wyroby. Jest zawsze szczęśliwa i lekko wstawiona; często obserwuje Gangeego zabijającego szczury, co jest dla niej zawsze źródłem przyjemności. Okazjonalnie pracuje z Praseedą, by tworzyć rozmaite gatunki dobrze doprawianych win, które halflingi tak lubią. Przedstawiana jest jako lekko pulchna, halflińska kobieta o szerokim uśmiechu, krótkich blond włosach, dzierżąca kufel i butelkę wina. Jej symbolami są kufel i butelka wina. Chociaż nie posiada prawdziwego kultu, istnieje grupa jej zwolenników zwanych 'Smakoszami Landrani', uważająca za swe święte zadanie próbowanie (i konsumowanie) jak największej ilości alkoholu. Jej symbolami są kufel i butelka wina.

Praseeda, Pani Ziół i Przypraw - Praseeda jest kolejną córką Esmeraldy i Merrilla, lecz jest bliższa Findolowi, niż komu innemu z rodziny. Pomimo tego pałęta się od czasu do czasu po kuchni wraz z matką (Esmeraldą) i Samorthą, i pomaga im doprawiać najprostsze z dań, lub opatruje Gangeego, gdy przypadkiem zrani się Szczurzym Kolcem. Pomaga zrelaksować się rodzinie, poprzez dostarczanie im odpowiedniej ilości ziela fajkowego. Jest cicha, powściągliwa i przyjazna. Przedstawiana jest jako szczupła kobieta halflińska o długich, rozczochranych blond włosach, w zielonym kapturze i z procą u pasa. Jej symbolem jest zielony kaptur. Chociaż nie posiada prawdziwego kultu, wszyscy halflińscy zielarze i niektórzy kucharze oddają jej cześć. Jej symbolem jest zielony kaptur.

Samortha, Opiekunka Dzieci, Rodzin i Deserów - Samortha jest ostatnią córką Esmeraldy i Merrilla, i jest najbardziej domatorska ze swego rodzeństwa. Pomaga uśmierzać wszelkie kłótnie i czuwa nad bawiącymi się dziećmi. Resztę czasu poświęca pracy w kuchni wraz z Esmeraldą, przygotowując słodkie poczęstunki, które są uwielbiane przez dzieci i dorosłych. Zawsze gania za młodym Gangeem, aby zabrać mu Szczurzy Kolec, by się nim nie skrzywdził. Przedstawiana jest jako pulchna, halflińska kobieta, o średniej długości kręconych blond włosach i zmartwionym wyrazem twarzy. Zawsze ma przy sobie łyżkę i lizaka. Jej symbolem jest lizak. Chociaż nie posiada prawdziwego kultu, wszystkie halflingi głęboko ją kochają (a szczególnie dzieci).

Podręcznik do WFRP zawiera też przykazania wyznawców Esmeraldy:

W Arkadii, choć nie można wyznawać jednoczesnie wiary w kilka bóstw halflińskich (WFRP tego nie zabrania, wręcz przeciwnie), halflińskie bóstwa są za to wzbogacone jeszcze o Pielgrzyma (symbol: podróżny kostur), którego można się dopatrywać w panteonie bóstw wyznawanych przez halflingi, ale nie związanych z rodziną Esmeraldy... Zresztą, najlepiej jeśli o bóstwach opowiedzą tutaj sami kapłani (pisownia ich imion jest nieco inna niż w podręcznikach do WFRP):


O Esmeraldzie:
> Pulchna rumiana halflinka mowi: Esmeralda to troskliwa Matka naszego panteonu. Opiekuje sie najwazniejszymi elementami naszego zycia. Jest patronka rodziny, kuchni i ogniska domowego. Dzieki jej przychylnosci zyjemy ze soba w zgodzie i milosci i zaden mistrz kuchni nie moze rownac sie z talentami naszych siostr i braci.

O Merrilu:
> Muskularny pogodny halfling mowi: Merril to maz Esmeraldy, Obronca halflingow. Nigdy nie raptowny, zawsze jednak gotow do kazdego poswiecenia by jego ludkowi nie stala sie krzywda. On jest nam oslona, na ktorej rozbijaja sie podstepne knowania wrogow, Jego tarcza chroni nasze domy i dobytek przed katastrofami i wojna.

O Gangim:
> Mlody energiczny halfling mowi: Gangee jest mlodszym synem Esmeraldy i Merrila. Podczas gdy jego starszy brat Findol opiekuje sie polami i uprawami, zadanie Gangiego polega na tym, by nie dopuscic do spichlerzy zadnego szkodnika. Moj patron najwieksza nienawiscia pala do szczurow, poniewaz one sa najniebezpieczniejszymi gryzoniami... zwlaszcza jesli maja w zwyczaju poruszac sie na dwoch nogach.

O Pielgrzymie:
> Smagly energiczny halfling mowi: Pielgrzym opiekuje sie tymi, co w drodze. Kazdy wedrowiec chwali sobie jego przychylnosc, a zgodnie z jego naukami kazdemu trzeba okazac goscinnosc, takoz po innych sie jej spodziewac. No a czymze bylaby podroz, jesli nie opowiedziec pozniej o przygodach ktorych zaznales? Niczym, echem krokow jeno, niczym wartym zapamietania... A dobra wedrowka i fantastyczna opowiesc to to, co Pielgrzym ceni sobie najbardziej.